неделя, 28 май 2017 г.

Thought of the Day - 1. Трите вази или защо много пари не са на хубаво.

Здравейте! Това е първият пост от поредицата "Мисъл на деня", за която ви говорех. Ако все още не сте разбрали, в този тип постове ще споделям мнение относно теми, които ме интересуват или просто мисли, които са минали през главата ми. Не е нужно да се съгласявате с мен или да разсъждавате по въпросите, които мога да задам. За мен ще бъде достатъчно дори и да споделите вашето мнение под формата на коментар. Не се чувствайте задължени да четете това, което пиша, ако усещате силно съпротивление към позицията ми! Казвам го, защото в повечето случаи мненията ми ще бъдат...малко по-различни и понякога дори остри. Ще се радвам да чуя вашето мнение, дори да е в пълна опозиция с моето.


Днешната тема ще бъде тази за парите или по-точно защо не искам да бъда богата.
Често питам хората около мен с какво ще се занимават в професионален план или какво искат да учат. За мен професията е страшно важна и не мога да си се представя да работя нещо, което няма да ми доставя удоволствие. Затова и винаги ми е било любопитно да узная какво е нещото, което кара тях да мечтаят, понеже винаги съм смятала, че трябва да мечтаем за работата си, да я искаме, това да бъде нашата страст. Да е нещо, което ще правим, дори и да не ни плащат. Питайки наляво-надясно обаче започнах да забелязвам нещо. Най-честият отговор (говорим за 75% от случаите, ако не броим тези, които казват "не знам"), който ми се дава, е "медицина". Бързам да изясня нещо - няма нищо лошо в това. Напротив, прекрасно е, наистина прекрасно, ако това което искаш със сърцето си е да лекуваш хора, ако обичаш химията и биологията, ако страстта ти е в медицината. Само че...отговорете ми честно. Как е възможно толкова много хора да искат да се занимават с това?
Разбира се, винаги има "бум" в определени области, имало е и винаги ще има. Но толкова много хора по едно и също време? 
Тогава осъзнах това, което явно е било ясно за всички останали - нормалният човек не търси работа, която харесва, а такава, която ще му носи престиж и материална сигурност. И макар да  бях на сравнително голяма възраст, това осъзнаване ме направи много, много тъжна. Наречете ме романтик, но продължавам да страдам от мисълта, че хората правят нещо, което не харесват (защото рядко се среща ученик, който наистина да харесва химия и биология, повечето ги мразят) и вярват, че то ще им донесе щастие. Чувате ли се?
Мразя нещо и да го правя ме кара да мразя живота си, но видиш ли то ще направи живота ми щастлив. Може би ще ми отговорите с "Живеем в материален свят, където парите са необходимост" или "Парите ти трябват, за да живееш качествено" и аз ще ви отговоря, че съм напълно сългасна. Но...

Парите трябва да са средството, с което да постигнем мечтите си. А не те да бъдат мечтите ни.

Нека мечтаем за материална независимост и за усещането да можем да задоволим потребностите ни, да не трябва да се притесняваме за неплатени сметки и така нататък. Не казвам "не работете". Казвам работете, защото искате. Нека парите бъдат просто плюс. Но не повече. Нека не мечтаем за богатства и за състояния, които да не можем да изхарчим. Защо? Защото за всяко хубаво нещо в живота ни, плащаме с друго. И ето че най-накрая стигнахме до това "трите вази" в заглавието, което предполагам вече забравихте.

Нека си представим три вази, колби, кофи или каквото ви хареса. Всяка оттях има еднакъв обем и може да поеме еднакъв размер течност. Трите вази представляват щастието ни или по-точно трите неща, които можем да имаме в живота. Първата е здравето. Тя отговаря за здравето на вашите родители, приятели. За психиката и за тялото ви. Помага ви да функционирате. Ако вазата е празна, вие би трябвало да се мъртъв. Втората е вазата на любовта. Тя представлява взаимотношенията ви с хората - вашите романтични връзки, семейството, деца, приятели и колко добре ви възприемат околните. Ако тя е празна, вие сте самотен. И стигнахме до третата - тази на парите и успеха. Материалната ви сигурност зависи от нея, както кариерата и всичко материално, което ще притежавате. Ако тя е празна, вие сте беден и безработен.

Проблемът е там обаче, че ние нямаме и никога няма да имаме достатъчно вода, за да запълним и трите вази по равно. Животът ни е дал толкова вода, че да запълним 2 вази. Можем да напълним 2 на половина и една цяла. Можем да оставим една празна. За богатсвото и успеха, за които повечето хора мечтаят, ще е необходимо да запълнят цялата ваза. От коя ваза бихте се лишили вие?

Не можем да имаме всичко. Вижте много богатите хора, погледнете малко по-надълбоко. Вижте колко алчни са ги направили парите. Направили са ги неблагодарни, лишили са ги от усета да благодарят. И точно това е проблемът - човек никога няма да е щастлив, ако не оценява това, което има. Щастието е в това да се радваш на това, което имаш. Ако продължиш да търсиш, винаги ще си нещастен.

Аз не бих могла да се лиша нито от здравето, нито от любовта на хората. Колкото и да искам да се возя в скъпа кола или да имам новите модели на каквото и да било, мисълта да загубя здравето си и хората, които са ценни за мен, ме ужасява повече от всичко на света. Ако вие можете да жертвате всичко това, давайте. Може би вие ще намерите щастието по този начин. Но аз знам за мен, че двете вази са ми прекалено скъпи, за да заплатя с тях.

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар